Опис досвіду

Опис досвіду роботи по темі:

«Застосування інтерактивних технологій – один із напрямків удосконалення навчального процесу на уроках математики»


Захаренко Алли Василівни,
вчителя математики 





Зміст



Вступ


Актуальність проблеми удосконалення навчального процесу обумовлюється сучасними тенденціями в освіті. Наш час – це час кардинальних змін у суспільстві і в системі освіти. В сучасних умовах школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої, ініціативної особистості,  здатної жити в принципово нових умовах, реалізувати себе в житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.
Перехід до інформаційного суспільства в Україні є об'єктивною необхідністю. У Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві» . 
Освіта - безперервний і динамічний процес і основне завдання школи - створення індивідуальної зацікавленості в придбанні знань, вміння застосовувати їх у повсякденному житті.
Заняття із застосуванням ІКТ мають відміну від класичної системи навчання. Це нова роль учителя – він вже не основне джерело знань, а його функція зводиться до консультативно-координуючої. Завдання вчителя – підібрати засоби навчання відповідно до змісту навчального матеріалу, віковим та психологічним особливостям школярів, а також з їхніми уміннями використовувати комп’ютер у навчальних цілях.

І. Короткий теоретичний аналіз застосування ІКТ


Питання використання комп’ютера  на уроках  розглядалися різними авторами. Так, проблема використання комп'ютера, як універсальної складової роботи вчителя досліджено О. Мокрогузом, проектування комп'ютерних систем навчального призначення розроблялися А.В. Соловйовим, загальні принципи та методи розробки електронних підручників визначено А.І. Шевченком, електронні підручники як засоби навчання стали предметом дослідження А.М. Гуржій та інших, головні принципи роботи з електронними підручниками на уроках різних типів запропоновано у працях у А. Фоменка та О. Пометун.
Використання ІКТ у навчально-виховному процесі дозволяє сприймати навчання через сприйняття інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо. На будь-якому уроці вчитель, оперуючи різноманітними цифровими навчальними ресурсами, може організувати дослідницьку діяльність учнів, зорієнтувати в індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність різних інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти (малюнки, мультимедійні презентації, електронні моделі).
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – це технології, пов'язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою та управлінням інформацією.
Французький філософ, письменник, математик і фізик Блез Паскаль казав: «Предмет математики настільки серйозний, що потрібно не пропускати нагоди зробити його трохи цікавим». Адже для того, щоб підтримувати інтерес, учнів потрібно постійно дивувати, урізноманітнювати їх діяльність. Щоб прищепити учням стійкий інтерес до предмета, доповнити і поглибити ті знання, врахувати і розвинути їх індивідуальні інтереси та здібності, необхідно на уроках застосовувати новітні комп’ютерні технології.
Враховуючи актуальність визначеного питання, метою моєї педагогічної діяльності є підвищення ефективності освітнього процесу через використання інформаційно-комунікаційних технологій.

ІІ. Аспекти застосування ІКТ у навчальному процесі


В умовах активного пошуку ефективних методик, технологій, які б забезпечували ефективність, якість та результативність поставленою мною мети, допомогли мені вирішити поставлені завдання, я побудувала свою практичну діяльність за такими ключовими аспектами:


2.1 Інноваційний аспект.


Інноваційний аспект реалізую в розробленні та використанні спеціальних вправ і завдань, що мають практичну спрямованість і високу результативність.
Практикую:
Ø Застосування інтерактивної дошки з мультимедійним проектором:
- викладання матеріалу стає більш захоплюючим, наглядним та динамічним, на таких уроках спостерігається більш активна робота учнів і краще засвоєння навчального матеріалу;
- інтерактивна дошка поєднує в собі можливості виведення будь-якої інформації і доповнення зображень необхідними зауваженнями і коментарями, акцентування уваги учнів на окремих фрагментах тексту (ілюстрацій, таблиць, діаграм); (додаток 1)
- активізуються одночасно кілька каналів сприйняття інформації за допомогою звуку, відео, кольору, тексту, анімації, графіки;
- надає можливість легко встановити зворотній зв'язок з учнями;
- економить час на уроці.
Ø створення кросвордів в електронному режимі за допомогою програми Crossword  Forge, під час яких учні вчаться володіти математичними термінами, оволодівають новою програмою, перетворюють навчальний процес у гру (додаток 2)
Ø застосування мультимедійних презентацій, створених засобами програми PowerPoint при вивченні нових тем. (додаток 3) Також можна використовувати презентацію при закріпленні навчального матеріалу (додаток 4), для систематичної перевірки правильності виконання домашнього завдання. (додаток 5 )
Ø застосування мультимедійних презентацій, створених засобами програми PowerPoint для усних вправ (додаток 6). Сприяє розвитку конструктивних здібностей, відпрацьовуванню навичок культури мови, логіки й послідовності міркувань, учить складанню усних планів рішення завдань різної складності. За невеликий проміжок часу є можливість усно розв’язати велику кількість задач. На уроках геометрії  можна запропонувати учням зразки оформлення рішень, запису умови завдання, повторити демонстрацію деяких фрагментів побудов, організувати усне рішення складних по формулюванню умов завдань. (додаток 7)
Ø Створення друкованої продукції засобами програми Publisher. 
Під час роботи над різними проектами, готуючись до позашкільних заходів, учні можуть виготовити математичні газети, буклети, оголошення. (додаток 8)
 Учитель може використовувати публікації для оформлення стендів. 
Ø використання програми GRAN-2D при вивченні дисциплін математичного циклу. Учень отримує зручні умови для відпрацювання необхідних методів, навичок і стратегій розв’язування задач.
Доцільним вважаю використання програми  час вивчення таких тем як «Координатна площина», «Поняття функції», «Перетворення графіків функції» та інших. (додаток 9)
інтерактивні методи  та прийоми навчання: «Мозговий штурм», «Асоціативний кущ», метод «Сенкан», «Дерево рішень». (додаток 10)

2.2  Діяльнісний аспект


Діяльнісний аспект реалізую через види активної діяльності та проведення нестандартних форм уроків, комп’ютерне тестування, проектну діяльність.
Особливо ефективною є робота в парах. Перевага цієї технології в тому, що учні отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки. Роботу в навчальних групах будую на принципах рівноправності, намагаюсь активізувати роботу кожного учня.
Прикладами такої роботи є:  взаємоперевірка виконаних завдань, гра «Запитання – відповідь».
Застосовуючи на практиці ігрові технології, я переконалась, що саме через гру відбувається невимушене спілкування вчителя з колективом.  У грі розвивається уява, утверджуються образи фантазій, виниклих ідей, створюються продукти  діяльності, які є для дитини емоційно привабливими. Саме у грі, виявляються ті якості, що в майбутньому становитимуть основу професійності. (додаток 11).
У своїй педагогічній діяльності використовую метод проектів. Він є також однією із основних технологій формування ключових життєвих компетентностей учнів. Учні не тільки отримують обсяг тих чи інших знань, але й вчаться здобувати ці знання самостійно, застосовуючи їх до розв’язання пізнавальних і практичних завдань. Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують впродовж певного проміжку часу.
Працюючи над створенням проекту по енергозбереженню «Ресурси в школі зекономимо, багатство України ми поповнимо», учні навчалися критично мислити, чітко усвідомлювати, де і яким чином можна застосувати набуті знання, генерувати нові ідеї, грамотно працювати з інформацією, бути комунікабельними, постійно самовдосконалюватися. (Додаток 12)
 Більшість школярів мають вдома комп’ютер, але використовують його в основному як цікаву іграшку. Тому надзвичайно корисно привчати учнів використовувати  комп’ютер як розумного помічника у навчанні під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички.
Нестандартні уроки з математики руйнують застиглі штампи в організації навчально-виховного процесу школярів, спрямовуючи його в русло активізації пізнавальної самостійності й творчої активності. У своїй педагогічній діяльності я часто використовую різні форми нестандартних уроків:
-         уроки-змагання (вікторини, конкурси,  уроки типу КВК) (Додаток 13, 14);
-         уроки комунікативної спрямованості; 

Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці до уроку, так і в процесі навчання: при поясненні  нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
З урахуванням переходу на зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів тести потребують ширшого впровадження у практику роботи школи. (додаток 15)
Переваги комп'ютерного тестування:                   
v швидке оцінювання результатів роботи,  визначення тем, у яких є прогалини в знаннях.
v Виставлення оцінки завжди об'єктивне й не залежить від особистих відносин учителя й учня.
v Автоматичні фіксація і зберігання  результатів
v Під час тестування у вчителя з'являється можливість вести індивідуальну й диференційовану роботу з учнями.
v участь віддалених осіб у тестуванні (через Інтернет).
v Мінімізація часу на тестування

2.3  Психолого-педагогічний аспект


Не менш важливим у роботі є психолого-педагогічний аспект, що заснований на технології «створення ситуації успіху». Реалізую її завдяки використанню таких прийомів:
Ø емоційне стимулювання (констатація будь-якого, навіть незначного успіху; навіювання дитині віри в себе);
Ø даю шанс;
Ø загальна радість (емоційний відгук колективу на успіх одного із його членів);
Ø Використання мультимедійних технологій сприяють створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації.
Хочу зазначити, що надія на успіх живе у кожній дитині. Але успіх гарантований лише тим, хто прикладає   для його здійснення власні зусилля.

2.4  Недоліки та проблеми застосування ІКТ

1.Відсутність комп'ютера в домашньому користуванні деяких учнів і вчителів.
2.У вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовується комп'ютер.
3.Недостатня комп'ютерна грамотність вчителя.
4. При недостатній мотивації до роботи, учні часто відволікаються на ігри.
5. При використанні певних програм на уроках не потрібно забувати, що ми повинні залишати простір для розвитку фантазії, уяви, мислення, творчості учня. І тим ціннішою буде та учнівська робота, створена за допомогою певної програми, над якою учень думав і творив.
      Для того, щоб покращити комп’ютерну грамотність, у вчителів є можливість пройти комп’ютерні курси, зокрема, курси «INTEL - навчання для майбутнього» та  «Сервіси веб 2.0»  тощо.

2.5. Результативність навчання та творчої діяльності учнів.


Вищезазначені форми, прийоми та методи роботи дають результат в навчальній  та творчій діяльності учнів. Мої учні є переможцями шкільного та районного турів олімпіад з математики   (Кечко Владислав 6 клас - ІІІ місце район, Телегіна Анастасія 9 клас - ІІІ місце район, районного конкурсу  «Брейн ринг» з математики  (І місце), золоті та срібні переможці міжнародних конкурсів «Кенгуру», є призерами проекту «Енергозбереження ДТЕК».



Висновки


Уроки математики відрізняються від інших своєю специфікою: мало теорії, багато практики і основними інструментами залишаються зошит і ручка. Переглядати презентації, відео, слухати цікаві факти – все це недостатньо для ефективного навчального процесу. Необхідно  розв’язувати приклади та задачі в зошиті. В той же час, для підтримки інтересу учнів до математики, для створення яскравого та насиченого уроку необхідно використовувати новітні інформаційні технології.
Систематична, послідовна і цілеспрямована робота вчителя із використанням на уроці різних методів і прийомів навчання сприяє підвищенню рівня засвоєння учнями навчального матеріалу, зацікавлює учнів, формує у них позитивну мотивацію до навчання. Я можу сказати, що отримую задоволення від своєї діяльності, тому що бачу її результати.
Досвід показує, що використання інформаційних технологій на уроці здатне перетворити навчальний процес, зробивши його більш ефективним і привабливим для учнів. Навчання з використанням інформаційних технологій стає для дитини творчим пошуком, від якого можна отримати задоволення і завдяки якому можна самоствердитися.
Інтерактивна дошка цілком відповідає способу сприйняття інформації, властивому нинішнім школярам (покоління, що виросло на комп'ютерах і мобільних телефонах), багато з яких відчувають підвищену потребу у візуалізації інформації. Завдяки наочності та інтерактивності вдається активізувати роботу учнів і підтримувати у них інтерес до предмета. У дітей підвищується увага, вони краще розуміють і запам'ятовують матеріал.
Застосування сучасних інформаційних технологій на уроках математики дає можливість вчителю:
-           організувати активну інформаційну взаємодію між учасниками навчального процесу;
-           забезпечити широку варіативність навчання;
-           забезпечити поточний та підсумковий контроль через підбір різнорівневих завдань;
-           візуалізувати навчальний матеріал;
-           створити велику кількість матеріалів;
-           застосувати дистанційне, диференційоване навчання.






Додаток 9


   

Немає коментарів:

Дописати коментар